Sunday, July 11, 2010

Air Tenang Yang Kabut

Tenang air
Jangan disangka tiada buaya
Ayu wajah
Usah termakan oleh rautnya

Lautan dalam bolehku duga
Hatinya, siapa yang tahu?

Kailku panjang sejengkal
Dalam hatinya sehasta
Perutku kosong
Dapur tidak berasap
Laut tengkujuh
Laut gelora
Ku kail, ku kail juga

Diayun ombak, dialun nafsu
Dibuai belai senyummu

Berkurung merah, berselendang biru
Kau kah menanti hadir ku?

Pantai, pasirnya putih
Jeti kayunya usang
Putri seyummu menawan
Hadirmu satu kegembiraan
Syukurku hanya pada Tuhan

22 Mac 2002 (10.20 am)

Aku paparkan koleksi puisi ku dari awal ku berjinak dengan pena dan rasa, rambang tidak mengikut urutan masa, sewaal 15 tahun dahulu. Setiap puisi yang aku tulis, lucunya selalu mengambarkan situasi dan perasaan aku waktu itu, dan kebiasaanya kerana seorang perempuan haha. Puisi ini kalau tidak silap masa aku ambil diploma di KYS, aku 'jatuh suka' sama sorang perempuan ni, tapi jinak2 merpati, lepas dapat mau terbang pula, last2 aku biarkan terbang sama merpati lain hahaha

No comments: